Det er en side om mig

Formålet med denne Homepage  er at vise og fortælle lidt om mit liv til søs.Desuden vil der også være et afsnit med skibe der anløber Esbjerg Havn

Jeg hedder Franz J.Ussler og vil skriver lidt om mig selv og min liv til søs og i land Jeg har altid ønsket mig at sejle. Allerede som Barn,selv at ingen i min Familie ,hverken fra min Far eller Mors side, har noget med Søfart at gøre. I 1959 fik jeg love til at sejle i Skoleferie på MS”Luise Schupp”,Hamburg, Dette var en kæmpeoplevelse for mig og gjord mig sikkert i min beslutning om at jeg vil til søs.

Jeg fik ikke love af min Far at starter på Sømandskole direkte efter jeg var færdig med Folkeskolen, idet han ønsket at jeg først fik en uddannelse af en eller anden art ,idet han mener at vis jeg sener engang  stoppet var det bedre at har en uddannelse at falder tilbage på.Matrose var ikke lige noget som var særlig velanskrevet i Tyskland. og er det stadig ikke

Ok så jeg startet en Beslagsmed – lære hos Robert.Scholtz..i Nütschau .Tyskland

i November 1960 var jeg nød til at stoppe denne lære pga. sygdom (Ryggenproblemer)

I April 1961 startet jeg som Lærdreng hos CEBEHA Getriebebau i Bad Oldesloe , Tyskland som Maskinarbejder,Drejer, som det heder denne gang i Tyskland, jeg blev udlært i September 1964 og så startet min “Karirere” til Søs

Og til at “slå ” det fast en gang for alle : Jeg har IKKE fortrut et minut af min tid til søs-Tvært i mode .jeg savner det i nu…!!!!!

Jeg blev født i Januar 1945 , så jeg vokset op i efterkrigens Tyskland. de første 5 år kan jeg ikke huske rigtig og det jeg”husker” er sikkert noget min Mor eller Morfar har fortælt mig/os.Jeg skriver os idet jeg har 2 Søsterske,1 stor Søster Petra som bor i USA hos sin Søn og en lillebror,Michael, som bor i Bad Oldesloe, vores Fødeby.Min Far komt først hjem fra Krigen i 1951,han blev efter Krigen var slut Soldat for den English Army ,først i Tyskland og sener i Libyen og Palæstina.Nå ,men det er en helt anden Historie Som Barn var jeg en del syg,Lungensydom og Rygproblemer,men det skul ikke afholder mig fra at jeg kommt ude og sejle. jeg besøgt den lokale Folkeskole,”Neue Stadtschule” de første 7 år og de sidste 2 år gik jeg på “Klaus Groht Schule”. Nå vis jeg skul fortæller om alt hvad jeg har oplevet,lavet i min unge dage …puha så bliver jeg aldrig færdig – Men jeg har haft en fantastisk Barnedom og ungdom. vi boede med 7 Personer i en 2 Værelse Lejlighed in til 1954 så fik vi en værelse mere.Nå det var så lidt om min Barnedom og Ungdom

Som jeg skrev før så var jeg udlært i September 1964 og jeg mønstrede på “EMIL BERGER” lige efter.Jeg skul møde i Kiel-Holtenau i Slusen sent om aften,så da var godt med nerver på.Nu var det alvor med at hver hjem fra og “stå” på egen ben. Nå jeg komet da an bord og fik at vide min Arbejd starter i morgen tidlig kl. 0600,jeg skal lige nævne at jeg var mønstrede som Messedreng idet jeg kun ikke finde en Skib som Motormand,tiden var ret dårlig den gang ,de var begyndt med at hyre Spanioler og Portugiser til Tyske Handelskibe,og de var vist noget billiger som en Tysker. Nå men nu skulle jeg lige pludselig opvarter Officerene det har jeg aldrig gjort før så jeg fik en del bemærkninger med på vej. nå efter ca. 4 uger blev der en Plads ledig i Maskinen og de spurte om jeg var interesseret i den . og det kan i tro jeg var.Jeg glemmer aldrig min første Stempeltræk,idet det var min opgave som “Junior” i Maskinen at vaske Kedeldragt af Chiefen , na jeg fik at vide at henter noget som heder KASUSTIK SODA ,aldrig hørt om , jeg gik op til Bådsmand og fik det udleveret, jeg syns det ligner Sæbespånren som min Mor brugt nå hun vasket tøj så jeg brugt hele Konservesdåsen full og idet det ikke skummet ordentlig så brugt jeg en dåse full mere,nå i kan regner ude hvordan Kedeldragt så ude efter den vask, .Jeg blev jagtet gennem Maskinrum og del af Aptering af en Sindsyg Maskinchef  med en Kæmpe fastnøgle,nå det end med at Skipper fik ham stoppet og jeg skul ikke mere på vagt med den skøre karl

Nå som skæbne vil mødt jeg ham igen ca. 10 år senere i Esbjerg . Han var Chief på et Skib som heder “STADT BREMEN” de har lastet Kartofler i Esbjerg og var sejlet om aften,men fik Maskinhaveri i løbe af natten og blev så slæbet tilbage til Esbjerg. Min Rederi,A.N.Svarrer var Agent for Skibet og da ingen på skibet snakket dansk og vores daværende Maskininspektør,Bent Christensen,alle tiders Mennesket ikke snakket tysk blev jeg “hyret” som Tolk, Jeg kun genkende Mestern med de samme og hvor han gik engang til at henter Bogen over HVM spurt jeg Skipper om han heder ……..,det bekræfte han og så fortælte jeg den historie ,både ham og 1.styrmand begyndte at grine ,og fortælte mig at den Storie har de hørt om fra ham, efter vi var færdig med at finder ude hvad der var skete spurte jeg Mestern om han kun huske mig ,,Han kigete på mig og mener ikke han kun huske mig inden jeg sagte min Navn, så var det slut med den gode humør fra hans side .Han har sikkert aldrig tilgivet mig at jeg har ødelagt hans kedeldragt.Nå det var så Historien om en Kedeldragt, Efter “EMIL BERGER” rejst jeg til Cuxshaven og fik hyre på F/V”BAYER” Tak skal i have sikke et Skib ,det var en gamle Damper som var bygget om fra Kul til Olie, med en 3 cyl. Dampmaskin,åben krumtap Lav-Mellem .Høj cylinder,,den skul smøres hver time og så var der det med Kedelvands Anlægge,Filter var Kokoshår ,de skul skiftes hver 12 time og det var min arbejd, også bode man for under bakken 10 Mand i en rum,i mitten en gamle Kulfyre som det var min arbejd at holder i gang også var det ligemnemeget om det var i min frivagt eller ej ,og var der ikke varm vand til Kaffe ,puha det sket kun en gang for mig ,vi fisket mellem Island og Grønland og ved New Foundland,, nå vi så komet til Cuxhaven så var der PARTY for alle penge,,jeg lavet to rejser ,det med Fiskeri var ikke rigtig mig ,jeg vil på Langfart,og hvordan det så forgik …tja det er så en anden Story

Nu må jeg heller fortsætter lidt med at fortæller hvad der så skete i min tid i og efter Cuxhaven. Mig og Elektriker fra “EMIL BERGER” have en Lilli Lejlighed i Deichstrasse,lige over for Værftet.,vi bod på 2 eller 3 sal,kan ikke huske mere og dem som ejet Huset har haft 2 Forretninger, en Tobak og en Chokolade_Butik.de lå lige overfor hinanden i Indgang til Huset.,Selvfølgelig var vi ja “gode Venner” med de Piger som arbejdet der,så hvergang vi var kørt tør for Cigaretter gik vi ned til Pigerne også var den dag reddet.Vi var en Gruppe fra 4-5 Stykker og nå vi gik i Byen så skete der tid og ofte noget,.Cuxhaven var jo en STOR Fiskerihavn,lige som Esbjerg,med dem eneste Forskel at de Både som losset i Cuxhaven var noget stører og de sejlet mest op ved New Foundland,Grønland mm. Der var tid “Bokse- kampe” mellem de Elever fra Navigationskolen og os andre. Der var en hel del af dem som var fra Iran ,og de vil jo have vores Piger og det kun vi ikke lide ,så det ordnet vi med Knytte næverne nå vi mødtes ,tid mit i Byen og om Dagen og vi blev ALTID bakket op af Beboer fra Cuxhaven,nå Politi kom var vi jo pist væk og de Vidner vist ALDRIG hvem det var. Kun engang blev jeg snuppet også var der Ballade i Huset Ussler. Jeg var jo kun 20 år denne gang og man skul være 21 til at være Voksen,så min Far var jo nød til og besøge sin Søn i Cuxhaven ,det var han ikke glad for ,men han grinte alligevel af det.Men en skideballer fik jeg da ,det kan jeg huske,

Nå de andre var Lothar Gröbler ;Elektriker som jeg delte Lejlighed med ,fra Berlin,Klaus Latziok ,Klaus John,Berlin, også var der 1 mere ,men hans Navn husker jeg ikke mere.

Jeg kun skrive en hel Roman over min tid i Cuxhaven ,det kommer måske lidt mere om senere.

Jeg skul jo tjene lidt Penge til Husleje , mad osv. så jeg fik en hyre på Lodsebåd “KOMMANDORE ROLIN” og “KAPT.HILGENDORF”,det var kun for en kort tid,

I May 1965 fik jeg Hyre på et Skib som hed “WILLI HUBER” hun var fra Hamburg. At jeg fik den hyrer var faktisk helt tilfældig ,jeg haft ingen stede at bo lige i den tid,jeg boede hos Venner og en kæreste jeg har haft den gang ,men det gik ikke i lang tid idet hun boede stadig hjem hos hendes Forælder . og vi var ikke just de beste Venner.nå men den Dag fik jeg et Værelse på Sømandshjem, jeg vist at min Ven Josef,han var Spanioler, skul komme ind med Travler,han fisket den gang, jeg aftalte med dem på Kontor at de skul vækker mig vis der blev nogen hyrer ligemeget hvad, bare nogen at sejle. Kl. ca. 1500 blev jeg vækket af en Josef at jeg skul op med de sammen ,da var hyrer til os BEGGE to på MS”WILLI HUBER” han vil med mig på Langfart,selv at han lige var kommet i Havn,det kalde je en KAMMERAT, nå vi rejst om Aften med “Spritexpressen” til Rotterdam,derfra til Ijmyden og der var så Skibet. hun sejlet i Fart mellem Yjmyden og Aviles ,nå ikke just Langfart ,men … det var det BEDSTE SKIB under Tysk Flage som jeg har sejlet med, Jeg kan ikke huske mere hvad tid Josef rejste hjem og desvære mistet jeg kontakt med ham. na so må jeg komme lidt videre med min Liv tis Søs.Jeg blev ca. 12 Måneder på “WILLI HUBER”, efter Willi mønster jeg den 06 06 1966 auf der MS”HANS BERNSTEIN” fra Hamburg,også et Skib af HEDWIG-HÜTTE fra Hamburg, det var ,som ved alle Skibe i Red. en dejligt tid, jeg blev Sygafmønstrede i Lübeck , og mønstred så den 01 12 1966 på MS “GÜLDENSAND” fra Lübeck,en Kølebåd ,jeg mønster  i Dover og alene overfart fra Belgien til Dover med Færge husker jeg meget godt,idet der var rigtig møgvejer og mellem alle Pasagere var da både Luder og Nonner. Som skæbene det vil var begge  hold på Soldækket til at for frisk Luft,søsyg, nå vi var 3 mand som skul mønster på skibet og hvem som fik Ideen?? jeg ved det ikke mere ,men vi gik ned i Cafeteria og købte for vores sidste Penge Sandwich med MASSER af Mayonnaise, så begynt vi at spies det lige over for de Damer ,hold kæft hvad de kun løbe ,den en hurtiger end den anden og de der Nonner glemt alt om pli osv. det end med at vi fik gratis øl resten af turen vis vi stoppet med det, de stakkels som skul gøre ren på Toiletterne mm kun ikke følge med, så vi fik da lidt ude af det ,men jeg tro ikke at vi komt med i aftenbøn hos Nonnerne. Kokken på Skibet var vist meget tørstig og vis han fik formeget kun han vist blive lidt ubehaglig, det fand vi ud allerede in Dover, vi var knap komet an Bord da hørt vi en masse larm, Kokken jagtet El-Assi med en kniv, de fik stoppet ham og ringet efter Politi, de vil helst være fri for ham så han rejst med,som Passager, til Rotterdam,der blev han så afhentet og send til Tyskland, i August 1967 lå vi på Værft i Lübeck ,og der fik vi så besked af Skipper at Kokken var blev gift og overtaget;startet et Kro i nærheden af Brunsbüttel,  Efter hvad jeg kan huske fik vi at vide at han i en brandert i Jalousi har drabet sin Kone og så i Lübeck- Lauerhof, som var en meget berygtet Fængsel i Nord-Tyskland, vis ikke hele Tyskland, hængt sig selv., nå dat var den Historie. vi lavet nogen Rejser fra Esbjerg-Dublin-New York(long Island) og to eller tre Havne mere på Øst-Kysten USA med Smør og Kyllinger,derfra gik vi til nogen små Pladser i Nova -Scotia og New Foundland og lastet med egen grej og med egen Besætning Fiskefald til Minkfarmer i DK,vi losset i Frederikshavn,så var da nogen Rejser i Middelhavet , så var der Vietnam på “Kalender,men desvære blev den ikke til noget, denne gang. na. jeg afmønstret i Kiel i November (08 11 1967)  og rejst til Lübeck,på Ferie(Kro-Ferie) jeg kante en Dame der som ejet en Bar på Untertrave.Penge slap jo op en dag også var det med at finde nogen Hyrer.Jeg mønstret på “WILLI HUBER” (igen) i Rotterdam ,jeg var skideglad ,det var jo det bedste Skib jeg har sejlet med, men efter 12 dage fik vi at vide at Skibet var solgt og skul afleveres til de ny Ejer (BELGISER) i Flensburg efter end Rejse. nå hvordan jeg komt hjem til min Far og Mor ?? jeg ved det ikke, næste dag ringet jeg på Kontor og da var der allerede en ny hyrer til mig. skul mønstrer den 24 12 1967 i Rotterdam på TT”EGMONT” det var på denne tid en af Tysklands største Skibe. det var en ret god tid på skibet så jeg tænker med glæde tilbage på den tid. efter afmønstring i England hold jeg nogen dage fri og fik så hyrer på en anden Tanker MT”BOMIN” det var min korteste ude mønstring 8 dage ,vi var nogen Stykker som ikke kun med 1.Styrmand og så fik han en på hoved af nogen og da vi var en “Klikke” blev vi alle fyret, skid pyt med det det skul jo også prøves.Derefter startet min tid hos Lübeck-Linie ,Første Skib var MS”LÜBECK” dejlig Skib og dejligt Fart-område,Sydeuropa til Syd – Central Amerika, sidste Lossehavn var altid Vera Cruz i Mexico ,Laste havn Tampa ,Florida også tilbage til Italien, rundtur Italien og enten Barcelona oder Lisboa for ud afgående ,sidste Havn i Europa også tilbage til”Paradiset” Mit sisdte Skib i red, var MS”CASTORP” som også var min sidste Tysk Skib. vi sejlet med MS”CASTORP” først Europa- Syd -Africa og derefter Syd – Africa-Japan mm.. Så sluttede   en Periode i mit liv. Nå efter jeg var kommet fra MS”CASTORP” hold jeg lidt Ferie,men Husleje mm skul jo betales så jeg kigget hurtig efter en hyre,men det var ikke så let som jeg troede.Da jeg ikke var Medlem af nogen Fagforening skul jeg først indmelde mig, men det var heller ikke ledt idet jeg ingen hyre har, men så fik jeg hjælp af Fremmedpoliti her i Esbjerg.de ringet til Forhyerings kontor også var der pludselig tre hyrer til mig,en hos ØK,en hos DFDS ,som afløser på “AKERSHUS” og så hos Torm,jeg tog den hyre på “AKERSHUS”,bare jeg fik foden indefor så skal det nok gå,efter en periode på 6 uger blev jeg send hjem idet ferieafløsning var forbi.Så var jeg igen uden job,men ikke ret længe. jeg så en Annonce i Vestkysten hvor J.Lauritzen Eftf. søgt en enemester,jeg søgte job og var heldig med at for den. Det var på MS” TOVELIL” fra Esbjerg, en 299er Ringkøbing ,med Skipper H.E.L.Hansen (Liverpool-Hansen) og Pauli Johnsen som Styrmand .resten af besætning var Kok Henrik,på Dækket var John Kristensen, Lille Leif og den sidste kan jeg ikke huske. det var en omstilling fra en 10000 er til en 299, jeg dummet mig jo allerede den første dag.jeg har aldrig glemt det og det har Pauli heller ikke, Jeg kigget i Maskinrum og så ,dum som man kan være spurte jeg efter HVM,samme øjeblikket jeg sagt det kun jeg da se hvor den var. men da var det for sent.HVM var faktisk minder end den HJM vi har haft på “CASTORP” til Heavybom. senere fik jeg at vide fra “Liverpool-Hansen at de snakket om den brøller og de ment ikke at jeg blev ret gamle på dette skib, men det blev ikke sådan,jeg blev hos A.N.Svarrer fra September 1970 til Juni 1979 ,en fantaske tid med MANGE dejlig Menesker og Kolleger,desvære er jo en del efterhånden døde og borte,men jeg har da stadig kontakt med nogen af dem som jeg sejlet med i den tid. Fx. Peter Hansen, Pauli Johnsen,Ole Jørgensen,Finni Johnsen,Paul-Erik Larsen også er der nogen som ringer,sender mail efter de har set min Homepage. Det er dejlig at man stadig kan huske en.Jeg kun skriver mange sjov oplevelser fra min tid hos Svarrer ,men så bliver jeg aldrig færdig,der kommer nok nogen ,men det bliver først i anden del af min tid til Søs. Efter min tid som Enemester hos Svarrer fik jeg Job som Rejsemontør hos B&W Holeby-Diesel.der var jeg i ca 10 Måneder også  fik jeg besked af Konen at enten stopper jeg der og start sejler igen eller hun vil skilles, Jeg var aldrig hjem, vi, hun, kun ikke planlægger noget ,fx Ferie,Jul mm, nå så stoppet jeg ,jeg var kede af det idet det var en job som jeg var rigtig glad for,men Familie kommet i første omgang.Så fik jeg Job hos Svend Weiss,Gråsten -Værft,som medearbejdente Værkfører,det var godt nok en fiasko,så jeg “stoppet”  efter.ca. 6 måneder ,Svigersøn og mig kun ikke rigtig sammen og det end jo også med at jeg var nød til at vise ham hvem der var Værkfører,han klæget til Bossen ,med et blåt øjet, også var min job ledig hos Svend Weiss, Nå det varer kun ca. 14 dage så fik jeg en ny Job som rejsemontør hos Alfa – Laval i Vejen,rigtig god Arbejd og gode Kolleger, men jeg kan ikke huske hvorfor jeg stoppet der, mon ikke jeg vil gerne ude og sejler igen, selv om Konen blev “stiktosset”,nå jeg tro jeg gik hjem en måned eller der omkring også fik jeg en job som Assistent hos Clausen,Gråsten,skul kun være Assi, i kort tid også skul jeg afløse 3,Mester.jeg mønsteret i December 1980 i Suez – Canal.sammen med Gnisten og 1,Styrmand, det var n rigtig god tid på “CLARA CLAUSEN” vi sejlet Australien – Libyen/Egypten, nå jeg gik på Ferie i May og mønsteret igen i August på “DONA CLAUSEN” , hun lå i Svendborg på Værft, vi sejlet i Nattens “mulm og mørket” med folk fra Værftet, stoppet i Rendsburg og fik Philipiner an Bord og dem fra Værft rejst så hjem. Lange Historie kort, det var noget at den bedste tid til søs jeg har haft på daværende tidspunkt, jeg skiftet mellem “DONA CLAUSEN” og “DIANA CLAUSEN” og vi var faktisk den samme Besætning(Officer) på begge Skibe, Jeg kan desvære ikke huske alle Navne men nogen kan jeg da, Chief Jens Peter Møller fra Esbjerg, Chief Leif Rasmussen, (Rask) første mester Jørn fra Ullerslev på Fyn,Overstyrmand ,

 

Derefter sejlet jeg kun i Danske Skibe, idet jeg var blevet gift og stiftet Familie og  var bosat i Esbjerg.

Om min Privatlivet vil jeg ikke skrive ret meget i denne Afdeling. det kommer måske senere på en anden Side-

—————————————————————————DEUTSCH/TYSK/GERMAN—————————————————————–

 

Dieses ist eine Homepage über mich und meine Zeit in der “Kristlichen”Seefart und über Schiffe die nach Esbjerg kommen.

Auf der Seite “min Karriere” meine Karriere, habe ich versucht so gut wie möglich mich an alle Namen und Daten zu erinnern, om das geklappt hat ???? ich weiss nicht hoffe aber- Ich bin im Januar 1945 in Bad Oldesloe geboren und nach dem was meine Eltern gesagt haben wollte ich schon als kleiner Junge zur See,wo das her kommt ?? Ich weiß es nicht,denn keiner in meiner Familie hat Relation mit der Seefahrt .Na, 1959 hatte ich das Glück in meinen letzten Schulferien auf der “Luise Schupp” mit zufahren.Meine Cousine Elke hat den Schiffsreeder Harald Schupp geheiratet und dadurch bekam ich die Chance eine Reise mit zu machen. Ich bin in Lübeck ” eingestiegen” dann ging es nach Gävle(S) Hamina(FIN) Newcastle(GBR) und dann Amsterdam (NL) und von da aus fuhr ich mit dem Zug nach Hamburg zurück.Die Reise war der Punkt der mich davon überzeugte das die Seefahrt mein Leben werden soll. Ich durfte aber nach der Schule nicht gleich anfangen zu Fahren ,mein Vater verlangte das ich erst eine Lehre mache,egal was, denn wenn ich einmal aufhören sollte hatte ich einen Beruf auf den ich zurück fallen könnte.Ich bin dann als Schmied angefangen,R.Scholtz, Nütschau, musste die aber abbrechen wegen Rücken schaden ,und im April 1961 fing ich als Dreher bei CEBEHA in Bad Oldesloe an ,war fertig im September 1964 und dann fing meine Karriere zur See an. Ich musste am 29 09 1964 auf der MS”EMIL BERGER” in Kiel einsteigen. Da die Zeit nicht besonders gut war mit und finde Heuer nahm ich eine Heuer als Messe-Junge. Besser als garnichts und ich wollte auf See.Na nach ca 4 Wochen wurde ein Job ledig in der Maschine und als ich gefragt wurde ob ich das will sagte ich sofort ja. Naja ,war ja eine Umstellung,die erste Woche “Tagelöhner”, danach 08 – 12  Wache,konnte zu erst gut mit dem 1,Ing. so das ging ja gut.bis wir Stempel ziehen sollten. Nach dem wir fertig waren musste ich als “Benjamin” den Kesseldracht vom Chief waschen,Wir hatten ja noch einen Kessel und die Wäsche wurde mit Steam gewaschen,ich fragte nach Waschpulver und bekam die Antwort ich soll mich bei Bootsmann melden,der würde mir dann Caustichsoda geben, ich sollte damit waschen.,aber ich sollte nicht Steamen sonder in einem Eimer  den Kesseldracht kochen. Na ich holte mir  das Kaustichsoda ab,in einer Konservendose ,sieht ja aus wie Mutter´s Seifen-späne,und da es nicht schäumte holte ich eine Dose voll mehr. ,Nun könnt ihr euch ja vorstellen was da vom Kesseldracht übrig war, und der war neu,na der Chief jagte mich durch den Maschinenraum ,rauf in die Aptering  mit einem “Riesen” Schlüssel, war wohl grösse 65 oder in der nähe,na .der Alte stoppte ihn und ich war fertig mit und gehe 08-12 Wache. Bin dann zusammen mit Erik Gröbbler in Hamburg ausgestiegen, Erik war Elektriker an Bord, er war aus Berlin,wohnte aber in Cuxhaven. Ich fuhr mit im nach Cuxhaven und da war ein Zimmer frei in dem Haus wo er wohnte.,Sollte ich alles erzählen was da in der Zeit wo wir/ich in Cuxhaven wohnte würde ich nicht so schnell fertig werden, Na ich musste ja Geld verdienen so ich ging in die Fischerei “BAYERN” war der erste Fischdampfer den ich hatte, und es war ein Dampfschiff mit offenem Krumptabhaus ,3 Cylinder, die mussten jede Stunde geschmiert werden und dann das schlimmste war wenn man die Filter vom Kesselwasser reinigen musste. das war Kokoshaar ,die gebrauchten wurden eingelegt in Seife,CAUSTRICHSODA; und dann “neues” eingebaut, schöne Schweinerei.Na Fischerei war nichts für mich, selbst  das man gut verdiente ,ich wollte aber auf “Grosse Fahrt” Ich hatte damals einen richtig guten Freund gehabt, Josef, er war Spanier, aus der nähe von Vigo. Na ich bekam dann Heuer auf den Lotsen-Versetz-Schiffen, “Kapitän Hilgendorff” und “Kommandore Rolin” ,auch nichts für mich. Ich war inzwischen ja auch aus meinem Zimmer geflogen weil ich es mit der Miete nicht so genau nahm. Wohnte dann einige Tage mal hier und da, bei Freunden hatte die Freundin die gerne hätte das ich bei ihr wohne aber das war nichts der Vater und Bruder waren bei der Bundeswhr, und ich als Seemann.um gottes willen. das ging nicht aber sie brachte mir immer ihr Brotpaket , hin und wieder auch etwas Geld så ich haute mich so über die Runden Ihr Name war Marie-Luise, Nachnamen behalte ich für mich. kann ja sein das einer dieses liest und sie kennt,Aber das ging ja nicht in derr Länge so ich ging auf Seemands Heim und erzählte den wie meine Lage war. Es waren fantastische Leute auf dem Heim, um es kurz zu machen ich durfte dort schlafen für etwas Arbeit, ich hatte mit den abgemacht wenn da eine Heuer war,gansegal was, sollten sie bescheid sagen das ich klar war. An einem Freitag fur ich mit einigen Kumpels nach Bremerhaven zu einem Fest. das dauerte 3 Tage ,wie ich nach Cuxhaven zurück gekommen bin ,frag die Götter ich weis es nicht .Ich aufs Seemandsheim und bekam auch ein Zimmer selbst das die Sauer auf mich waren das ich sie am Wochenende allein gelassen hatte und da war wohl ein haufen los. nun wusste ich das Josef einlaufen sollte und er mich dann im Heim auslösen würde.Ich war wohl gerade eingeschlafen als Josef und ein Fremder mich weckten. wenn ich wollte hätten die eine Heuer für mich und auch für Josef ,wenn er wollte. ich sagte sofort zu und da zeigte sich ein echter Freund,Josef sagte auch sofort ja, obwohl er gerade eingelaufen war, wir fuhren am Abend mit dem Zug nach Amsterdam und dann mit dem Vorortszug nach Yimuiden,dort holte uns der Agent ab,und ich sage Gut das ich ja gesagt habe Das SAchiff die “WILLI HUBER” der Hedwig Hütte aus Hamburg war das beste Schiff was ich unter Deutscher Flagge gefahren habe. obwohl das nicht gerade “Grosse Fahrt” war, Aviles- Yimuiden und zurück, aber es war gans grosse Klasse an Bord,Der Kapitän hiess Voss, soweit ich mich erinnere war er U-Boots Kapitän unterm Krieg, der Chief hiess Niclas, Nicolaisen oder so ähnlich, er war aus der Nähe von Rendsburg, auch ein fantastischer Mensch. Wenn ich über meine Zeit auf der “WILLI HUBER” berichten sollte würde ich nie fertig, In Aviles bekamen wir ein paar mal Besuch von Josef´s Mutter und Schwester ,wir gingen dann in die Stadt Essen usw. Wann genau Josef ausgestiegen ist weiss ich leider nicht mehr und ich habe auch leider den Kontakt mit ihm verloren,Schade er war das was man einen FREUND nennt. Na ich bin dann im Mai 1966 in Yimuiden ausgestiegen um Ferien zu machen. Am 06 06 1966 bekam ich ein Telegram das ich um 1600 Uhr in Brunsbüttel auf der MS”HANS BERNSTEIN” einsteigen sollte.  Konnte es aber bis 1600 Uhr nicht schaffen, so ich fur nach Kiel und bin da in der nacht eingestiegen,:Es war,wie die gesammte Zeit bei der HEDWIG – HÜTTE eine gute Zeit. Ich könnte Seiten über die Zeit schreiben, aber dafür ist da kein Plats und Zeit. Ich war ca. 4 Monate an Bord ,krank ausgestiegen, Bin dann am 01 12 1966 auf der MS”GÜLDENSAND” ;Stern – Linie,Lübeck in Dover eingestiegen, Ich weiss noch die ûberfahrt von Belgien nach Dover war ein RIESEN SPASS: wir waren 3 Mand die einsteigen sollten und die Zugfahrt ging ja nicht ganz ruhig vor sich hin ,wie die die mit SPriet-Express gefahren sind sicher noch wissen. Na, als wir dann von ,ich weiss den Hafen nicht mehr wo die Fähre auslief, war da Sch… wetter, Da waren einige Nutten und Nonnen an Bord,der Kontrast konnte ja nicht grösser sein,die sassen zusammen auf dem Deck in der Luft,wegen Seekrank,die eine sah mehr Seekrank aus wie die andere. wer auf die Idee gekommen ist,?? auf jedenfall sind wir ins Cafeteria gegangen und uns den Sandwinch mit am meisten Mayonese gekauft, dann haben wir uns neben die gestellt und gegessen, ich habe noch niemals  jemanden so schnell Laufen gesehen. Wir wurden dannn von einigen Matrosen gebeten das nachzulassen ,sie konnten nicht mit dem Saubermachen der Toiletten mit kommen,dafür durften wir dann alles das Bier trinken was wir wollten nur nicht an Deck, ok ,machten wir dann auch. Es war eine gute Zeit an Bord ,wir machten einige Reisen zwischen Esbjerg-Dublin_Long Island und zwei drei Häfen mehr an der Ostküste USA ,dann nach Nova Scotia Fischabfall für Dänemark geladen, Gelöscht in Frederikshavn, dann hatten wir einige Turen ins Mittelmeer und dann Freie Fahrt, sollten nach Vietnam mit Medizin, wurde aber leider gekanzelt.Wir hatten ein Koch an Bord der leider ein bischen Durstig war, das waren ja einige Köche damals,will keinem auf die Zehe treten , na, er ging Amok in Dover  und jagte mit einen Messer unseren El-Assi, .Die Polizei wollte ihn nicht mit an Land nehmen und da wir ja noch Rotterdam sollten sollten wir ihn dahin mit nehmen. In Rotterdam wurde er dann von der Polizei abgeholt und nach Deutschland ausgewiesen. Im August lagen wir in der Werft in Lübeck und unser Kpt. kam mit einem Zeitungsartikel ,der über ihn schrieb, Nach dem er wieder in Deutschland angekommen war hatte er geheiratet und ein Wirtshaus in der Nähe von Brunsbüttel übernommen??gekauft?? ich weiss es nicht mehr ,aber es endete damit das er in Eifersucht seine Frau getötet hat,mit einem Messer und sich dann in Lübeck-Lauerhof im Knast das Leben genommen hat.Ich bin dann im November in Kiel ausgestiegen und und am 06 12 1967 in Rotterdam auf der “WILLI HUBER” wieder eingestiegen, leider nur bis zum 17 12 1967 da sie in Flensburg an die neuen Besitzer übergeben wurde.Wir bekamen jeder 100 dm für das Ticket nach Hause. wie ich nach Hause zu meinen Eltern in Bad Oldesloe gekommen bin ?? frage mich nicht ich weiss es nicht. bin dann am 24 12 1967 auf der TT”EGMONT” in Rotterdam eingestiegen,als Heizer,auch ein Schiff der HEDWIG -HÜTTE, Wir fuhren zwischen Europa Lybien,Golfen mm. Im Februar,März 1968, auf dem Wege von England ins Mittelmeer brach die Niedrig-druck-Turbine zusammen . Wir gingen dann nach Hamburg in die Werft, und nach ende Werft gingen wir wieder in die gleiche Fahrt. Es war eine richtig gute Zeit an Bord,habe sehr viel gelernt über Dampf-Maschinen usw. Leider kann ich mich an keinen Namen erinnern, aber vielleicht ist da ja einer der sich meine Homepage ansieht  und die Bilder “ALTE KOLLEGEN” ansieht ,sich an den einen oder anderen erinnern.Abgemustert am 06-07-1968 in Corytor (GB) und am 25 07 1968 eingestiegen auf MT” BOMIN” das war noch meine kürzeste Periode an Bord eines Schiffes. Ganze 8 Tage.Warum Jo da war die Ehefrau von dem ersten Off. sie war als Stewardess gemustert,aber  sie meinte das sie mehr war als wir und es endete damit das ein Kollege und der 1.sich in die Harre gerieten und so wurden wir som hielten mit unserem Kollegen gefeuert. Danach waren Ferien , ich wohnte damals ,wenn ich zu Hause war bei meinen Eltern ,war ja billiger für mich, Am 17 09 1968 startete meine Karriere bei  der LÜBECK-LINIE .Eine richtig schöne Zeit,natürlich konnte nicht immer “die Sonne scheinen” aber wenn ich mich so zurück erinnere so war es eine schöne Zeit. Ich fuhr auf der MS”WICKEDE” Lübeck – Schweden mit Autos nach Schweden und Cellulose zurück nach Lübeck, danach auf der MS”LÜBECK” Europa – Süed/Central Amerika danach zum schluss meiner Karriere auf Deutschen Schiffen auf der MS”CASTORP”, stieg in La Guaira ein ,zusammen mit Kpt. Horn,ein fantastischer Mensch und Kapitän,na im Juli 1970 stiegen wir 8wenn ich mich richtig erinnere mit 4-5 mand aus in Cap Town und flogen nach Hause. Ich hatte 1969 ja geheiratet und war nach Esbjerg gezogen. nun sollte,wollte ich auf Dänischen Schiffen fahren.Das war eine umstellung, zumersten musste man Mitglied der Gewerkschaft sein, sonst konnte man kein Schiff bekommen. Ich hatte ja 1969 kurz nach det Heirat für 3 Monate bei einer Maschinenfabrik earbeitet, Mogensen & Møller,sie gibt es nicht mehr, nicht meine Schuld HIHI, So in der Gewerkschaft war ich ja ,musste nur von Metall auf Fyerbøder  omtauschen, kein problem, dann brauhte ich ein Dänisches Seefahrtsbuch,das konnte ich aber nur bekommen wenn ich eine Heuer hatte, und die konnte ich nicht kriegen ohne Seefahrtsbuch,Så nun war K…am dampfen.ich zur Fremdenpolozei, und der eine Beamte war ein Mensch den man sich wünscht Privat zu kennen,ein Mand der das nicht sogenau nahm med den Paragrafen . Nå er rief auf dem Heueramt an und bei den Amt wo man ein seefahrtsbuch bekam und plötslich konnte ich alles bekommen,Heuer .konnte zwischen 3 Schiffen wählen, Schneesejler (ØK) ein Mærsk-dampfer und Akershus,eine Fåhre der DFDS  ,zwischen Frederikshaven und Oslo,,Ferienablöser, na die nahm ich dann als erstes auch um die Sprache etwas zu lernen und zu sehen wie es so auf Dänischen Schiffen war. Es war eine gute eit ,nette Kollegen,sehr hilfsbereit usw. Nach ca. 8 Wochen war meine Zeit forbei, sie hätten mich gerne behalten,aber erstens wollte ich wieder auf “Grosse Fahrt” und zweitens konnten sie keinen festen Job garantieren,auf jeden fall nicht zu anfang.

Und ich habe KEINE SEKUNDE bereut im Gegenteil ich VERMISSE es noch heute

 

Lukket for kommentarer.